Pages

Wednesday, September 15, 2010

Nazar

"Aku nazar, kalau aku dapat itu dan ini, aku akan botakkan kepala"
"Aku nazar, kalau aku dapat buat itu, aku akan puasa X hari"

Itulah ayat yang selalu kita dengar. Memang famous NAZAR ni kan?
Pernah terfikir tak mengenai nazar ni? Kisah pasal dia, apa hukum dia.. Macam-macam lagi..

Pada zaman nabi apa aku tak ingat (tak silap aku, zaman Rasulullah, kot?)

Ada seorang umat. Dia bernazar sesuatu (tak ingat nazar apa). Dia bernazar kalau dia dapat, dia akan makan tahi anjing hitam. Geli kan? Tapi itu la realitinya. Dia nak sangat hajat dia tercapai, dan dia rasa macam hajat itu besar sangat, jadi dia nazar la benda yang besar juga.

Ditakdirkan Allah, hajat beliau tercapai. Ketika itu lah, dia teragak-agak, apa nak buat? dah la nazar makan tahi anjing hitam. Adui..

Lalu, dia datang berjumpa dengan Nabi.. (Aseef.. aku tak ingat Nabi apa) Lalu beliau berceritalah segalanya mengenai nazarnya itu. Setelah habis dengar, Nabi berpesan pada dia,

Carilah satu rumah/pondok lama yang tidak pernah orang solat dalam tu..
Lalu, bila hujan, air yang mengalir turun dari atap rumah itu, tadahlah air itu dan minumlah ia..
Sesungguhnya, air yang mengalir dari atap rumah orang yang tidak pernah solat,
sama JIJIKNYA dengan tahi anjing hitam.

Lalu, selesailah perkara yang dialami oleh si fulan itu..


Kesimpulannya, ada dua pengajaran kat sini..
  1. Nazar itu wajib. Tidak kira betapa teruk nazar kita. Namun Rasulullah berpesan, janganlah bernazar perkara-perkara yang memudaratkan diri. Contoh, terjun bangunan 10 tingkat, makan nasi guna mata, potong jari sendiri dan sebagainya.
  2. Solat itu satu kewajipan. Tidak kira sibuk mana pun kita.. Dan ingatlah, air yang mengalir turun dari atap rumah yang tidak pernah orang bersolat di dalamnya, sama TARAF dengan tahi anjing hitam

Bila sahaja aku teringat pasal kisah ini, aku nak cerita pasal nazar aku..

Dulu, time PMR, aku nazar akan puasa 3 hari kalau dapat 8A. Dan alhamdulillah aku dapat.
Lalu berpuasalah aku sebanyak 3 hari lepas aku dapat result time hujung tahun 2007 dulu.
(Berbeza ye. Puasa 3 hari dengan puasa 3 hari berturut-turut)

And then,
bila masuknya Form Five, confirm la SPM kan? Jadi dekat-dekat nak exam, setelah aku perhatikan result-result aku sepanjang Form 4 dan Form 5, cam mustahil je nak dapat 10A?

jadi, aku bernazar sesuatu yang memang aku rasa susah..
sama susahnya aku nak dapat 10A..

Aku nazar, berapa banyak A nanti, aku akan puasa satu hari. Kalau 5A, 5 hari aku puasa.
TETAPI, kalau aku dapat 10A, aku akan berpuasa 10 hari berturut-turut.

Memang dasyat! 10 hari berturut-turut!

Ye la..
Aku tengok result exam aku, paling power pun Trial aku..
7A.. itu pun sebab soalan bocor.. 2nd highest aku pernah dapat, 4A..
So, 10A seems mustahil je..

Namun, setelah berpenat-lelah dan bekerja sangat keras, time result keluar,

WOW! 10A!!

Kemudian, teringat nazar..Bila aku nak start puasa 10 hari berturut-turut? Berat ni..

Namun, nazar itu WAJIB.
Alhamdulillah.. Puasa ini telah aku laksanakan..

4 comments:

IMANSHAH said...

alhamdulillah, blog yg menarik..mengikut jejak iqbal syarie

Mohammad Aiman said...

insha allah... cube untuk istiqamah..
terima kasih cikgu!

Fairosza said...

tahniah..dpt 10A dn dpt settle nazar..=)

Mohammad Aiman said...

Fairosza : thanks.. :)

Post a Comment

 
Powered by Blogger